5 کاربرد اساسی فناوری هوش مصنوعی در آموزش

شاید تیتر هوش مصنوعی در آموزش کمی تعجب برانگیز باشد و در نگاه اول این فکر به ذهن ما برسد که هوش مصنوعی در آموزش تاثیری نخواهد داشت و آموزش با هوش مصنوعی باکیفیت نخواهد بود و به قول عموم مردم “هیچی آموزش حضوری با حضور یک معلم نیست“.اما نمی‌توانیم وجود هوش مصنوعی را منکر شویم.

دانش‌آموزان نباید برای انجام  حل مسائل ریاضی خود به ماشین حساب تکیه کنند. این سخن اغلب در دوران تحصیلی قدیم بارها به گوشمان خورده است. امروزه دانش آموزان یک کامپیوتر کامل در جیب خود دارند که ماشین حساب بخش کوچکی از آن است.

در اکثریت محیط‌های آموزشی، دانش آموزان و معلمان به فناوری مدرن تکیه می‌کنند تا تجربیات اطلاعاتی خود را تا حد امکان بصورت سازنده و کارآمد افزایش دهند. در سالهای اخیر، یادگیری ترکیبی و فضاهای مشارکتی دیجیتال به اجزای ضروری آموزش برای مدارس و سازمانهای آموزش عالی تبدیل شده‌اند.با این پیشرفت، فناوری آموزشی تکامل و گسترش یافته است تا سیستم‌های هوش مصنوعی جدید و پیشرفته تری را در داخل و خارج از کلاس شامل شود.که همین سندی بر نقش مهم هوش مصنوعی در آموزش است.

نیازهای دانش آموزان مرتب در حال تغییر است و مربیان باید دائما خود را با روش های مترقی آموزش وفق دهند و فناوری ها یا پلتفرم‌های مختلفی را بیاموزند که در دروس روزانه آنها کمک می‌کند. با استفاده از هوش مصنوعی همه دانش آموزان و مربیان به آموزش جامع تر و نوآورانه دست می‌یابند.

هوش مصنوعی یک ابزار ضروری در فرآیند یادگیری

ارتباط

روشهای نوین فناوری آموزشی این امکان را برای دانش آموزان و مربیان فراهم کرده است که چه از طریق یادگیری آنلاین و چه از طریق یادگیری مشارکتی در کلاس درس ارتباط موثرتری  در زمینه آموزش داشته باشند.

ابزارهای هوش مصنوعی مانند ربات‌های SMS ، فناوری پش بینی و ChatGpt می توانند در کارهایی مانند پیمایش در پلتفرم های یادگیری مدرسه، تحقیق و آماده سازی اطلاعات برای تکالیف و دریافت پاسخ های سریع برای سوالاتشان کمک کنند. . هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به معلمان و اساتید کمک کند تا نکات بحث و گفتگو را بین دانش‌آموزان هماهنگ کنند و گام‌های بعدی را در پروژه‌های گروهی کوچک راهنمایی کنند.

اتوماسیون

معلمان با استفاده از هوش مصنوعی می توانند کارهای تکراری روزانه مانند نمره دهی آزمونها، برگزاری آزمون و گرفتن اشتباهات جزئی در مقالات نوشتاری خودکارسازی و زمان بیشتری برای تمرکز و آزادی بیشتر در ایجاد برنامه ها ی درسی جامع و گذرندان وقت با دانش آموزان  خود دارند. علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به دانش آموزان بازخورد فوری در مورد کارشان  بدهد.

یادگیری همه جانبه

فن‌آوری‌های فراگیر می‌توانند سناریوهای دنیای واقعی را برای دانش‌آموزان شبیه‌سازی کنند تا تجربیات عملی با خطر کم، مانند شبیه‌سازی‌های پزشکی و آزمایش‌های فنی به دست آورند. همچنین می‌تواند به دانش‌آموزان اجازه دهد تا سد بین فضای فیزیکی و مفاهیم پیچیده‌ای مانند مشاهده سیارات از نزدیک یا بزرگ‌نمایی و بررسی چیزهای میکروسکوپی را بشکنند. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نه تنها فرصت‌های گسترده‌ای را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند تا مفاهیم را به روش‌های جدید و جذاب ببینند و درک کنند، بلکه یک مسیر یادگیری بیشتر، تعاملی و مشارکتی برای دانش‌آموزانی ایجاد می‌کنند که ممکن است به ابزارهای سنتی مانند کتاب‌های درسی و مطالعه پاسخگو نباشند.

نتایج مبتنی بر داده

در طول دوره آموزشی دانش آموز، داده ها به طور مداوم برای درک بهتر و پیش بینی نیازهای در حال رشد و مؤثرترین راهبردهای یادگیری جمع آوری می شود. فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند به‌سرعت و به‌طور خودکار این داده‌ها را تجزیه و تحلیل و گزارش کنند و به معلمان و اساتید این امکان را می‌دهند که روند عملکرد یک دانش‌آموز یا کل کلاس را ارزیابی کنند. با داشتن این دانش، مربیان می‌توانند برنامه‌های درسی خود را تنظیم کنند و رویکردی فعال‌تر برای حمایت از نیازهای دانش‌آموزان اتخاذ کنند و در نهایت پیشرفت تحصیلی را برای همه افزایش دهند.

یادگیری شخصی

یادگیری دانش آموزان بسته به عوامل مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از دانش آموزان از طریق تجربیات بصری و تعامل به بهترین شکل یاد می گیرند. در حالی که برخی دیگر ممکن است از طریق حفظ کردن و فلش کارت ها بهتر یاد بگیرند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده توسط هوش مصنوعی به معلمان کمک می کند تا آماده تر و آگاهتر در زمینه تنظیم برنامه آموزشی، تهیه انواع محتوا،متناسب سازی با سرعت یادگیری و درک آنها  اهداف یادگیری عمل کنند. هوش مصنوعی بهترین دستیار معلم برای پشتیبانی از دانش آموزان است.

مربیان و هوش مصنوعی در آموزش

همانطور که هوش مصنوعی در آموزش رایج تر می شود، حفظ یکپارچگی و اعتبار تحصیلی در تکالیف از هر نوعی که باشد در ذهن مربیان باقی خواهد ماند. در حالی که سیستم‌های هوش مصنوعی قبلی برای کمک به دانش‌آموزان در دستیابی به موفقیت تحصیلی طراحی شده‌اند، سیستم‌های هوش مصنوعی جدیدتر برای توانمندسازی معلمان برای بهینه‌سازی استفاده از هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان و تشویق تعامل مثبت و اخلاقی با فناوری‌های هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. تقویت اعتماد در میان مربیان برای پرورش موفق ترین محیط یادگیری از طریق اجرای هوش مصنوعی می تواند رشد فردی، اجتماعی و آموزشی را برای همه دانش آموزان افزایش دهد.

تهیه کننده : مهدی بافنده فناوری دبیرستان

تایید کننده : محمود نادرنائی مدیریت دبیرستان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20